Coban GPS306: doświadczenie z pierwszej ręki

Prawdą jest, że Coban to jedno z największych marek wśród chińskich producentów masowych urządzeń śledzących GPS. Nic dziwnego, że weszła na rosnący rynek trackerów OBDII – urządzeń typu plug-and-play, które można zainstalować w ciągu kilku sekund w każdym nowoczesnym samochodzie.

Aby osiągnąć ten cel marketingowy, Coban zaprezentował swój lokalizator GPS306 OBDII. Czego naprawdę możesz się po nim spodziewać? Sprawdź to przed złożeniem zamówienia.

Wygląd zewnętrzny

Coban GPS306 jest dość kompaktowy i odpowiada średniej wielkości nowoczesnym trackerom OBDII. Nie wydaje się drogim urządzeniem (i tak nie jest): projekt i jakość plastiku nie są doskonałe, ale raczej uczciwe. Można powiedzieć, że ogólny projekt jest bardziej industrialny.

Z tyłu ma port micro-USB, a także gniazda na karty microSD i SIM. Obok nich znajdziesz wyłącznik zasilania i przycisk SOS. Umieszczenie przycisku alarmowego jest nieco dziwne, jeśli nie niewygodne. Podobno trudno byłoby wcisnąć tak mały przycisk w sytuacji awaryjnej.

Dwie migające diody LED wskazują stan GPS i GSM. Nie są jasne i nie będą rozpraszać uwagi podczas jazdy nocą. Ponieważ jednak oba wskaźniki są zielone, w praktyce trudno je rozróżnić.

Użytkownik absolutnie nie musi otwierać obudowy, ale jeśli jesteś tak ciekawy jak my, znajdziesz zapasową baterię 200 mAh.

W złączu OBDII wykorzystano tylko 9 z 16 pinów. Jest podobny do wielu innych trackerów OBDII, jednak okazało się, że GPS306 nie trzyma się mocno. Powodem jest niezwykle duża odległość pomiędzy końcówkami kołków a przednim ścinaniem gniazda. Często powoduje to luźne połączenie. Ponadto w naszych testach na niektórych samochodach urządzenie w ogóle nie działało. Musieliśmy użyć przedłużacza, aby dobrze dopasować. Oczywiście użytkownicy, którzy nie widzą migających diod LED po podłączeniu urządzenia do portu OBDII, mogą pomyśleć, że mają wadliwe urządzenie. Naszym zdaniem to główny problem w konstrukcji urządzenia.

Jakość śledzenia GPS GPS306

Czułość GPS jest dobra, co jest tak ważne w przypadku urządzeń często montowanych pod kolumną kierownicy. Tracker jest osadzony w tym samym układzie GPS NewStar NS-1315, który jest używany we wszystkich produktach Coban. W praktyce wykazał się dobrą wydajnością i jakością śledzenia. Negatywne doświadczenie odnosi się tylko do braku A-GPS: po utracie sygnału na parkingu pod dachem ponowne naprawienie go zajmuje około minuty lub dwóch.

Urządzenie działa całkiem dobrze w trybie śledzenia GPRS. W naszych testach tracker automatycznie aktualizował pozycję na serwerze WWW w określonych odstępach czasu lub odległości. Poza tym dodaje punkt śledzenia, gdy pojazd zmienia kierunek jazdy powyżej ustawionej wartości kąta (30 stopni, bez możliwości zmiany), aby utworzyć gładszą trajektorię, bardziej spójną z rzeczywistą drogą.

Należy jednak pamiętać o jednej ważnej rzeczy, zwłaszcza jeśli samochód często porusza się w obszarach podmiejskich lub sygnał GSM nie zawsze jest silny. Podobnie jak we wszystkich innych modelach Coban, nie ma wbudowanej pamięci nieulotnej, która umożliwiałaby śledzenie danych w trybie offline. Musisz kupić i zainstalować kartę microSD, aby móc zbierać dane w przypadku utraty połączenia GPRS z serwerem.

Odczyt danych OBDII

W przypadku uzyskania parametrów pojazdu z pokładowego Coban GPS306 jest również bardzo praktyczny. Obsługuje główne protokoły OBD i odczytuje obroty, pozycję pedału gazu, obciążenie silnika, temperaturę płynu chłodzącego z pokładowego systemu diagnostycznego pojazdu. W wielu testowanych przez nas autach pokazywał również rzeczywisty poziom paliwa (w procentach objętości baku), ale nie udało nam się odczytać wskaźnika zużycia paliwa – żaden z naszych samochodów tego nie pokazał (choć udało się to z innymi trackerami OBDII). Jednak producent przysięga, że jest obsługiwany. Cóż, może tym razem mieliśmy pecha.

Jeśli chodzi o kody błędów DTC i MIL, dane te są również dostępne dla właścicieli samochodów. Nie testowaliśmy tej funkcji i po prostu mówimy, że twierdzi to producent.

Werdykt

Z pewnością urządzenie jest warte swojej ceny. Przy stosunkowo niskiej cenie Coban GPS306 gwarantuje dość dobre namierzanie i odczytuje wiele parametrów z pokładowego systemu diagnostycznego. Jednak nie spodziewałbyś się po nim funkcji, które są bardziej typowe dla drogich urządzeń: surowe zachowanie podczas jazdy, ostrzeżenie o holowaniu, odzyskiwanie VIN itp.

I jeszcze jedno pożegnalne słowo: źle zaprojektowane złącze OBDII pozostawia przytłaczające wrażenia i może nie pasować do wszystkich samochodów – lepiej sprawdź przed zakupem, czy nie potrzebujesz przedłużacza.

Plusy (+) Minusy (-)
Atrakcyjna cena. Może to być pierwsza rzecz, którą zauważą użytkownicy.
Niezawodne śledzenie. Imponująca czułość, nawet bez GLONASS i A-GPS
Odczyt OBDII. Pewnie nie najlepszy, nadal średnio radzi sobie całkiem nieźle
Luźne złącze OBDII. W niektórych samochodach po prostu nie łączy się z zasilaniem.
Brak wbudowanej pamięci. Dobrze, że jest gniazdo kart microSD
Bezużyteczny przycisk SOS. Ale kogo to obchodzi? Przynajmniej GPS306 to ma.

Chcesz zobaczyć więcej szczegółów? Sprawdź naszą sekcję o urządzeniach Coban i ich obsługiwanych funkcjach na platformie oprogramowania TrackSystem.